Вищий господарський суд України
За підсумками засідання "круглого столу" з обговорення проблемних питань застосування законодавства при розгляді спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею 24.09.2012

24 вересня 2012 року у приміщенні Вищого господарського суду України відбулось засідання "круглого столу", на якому суддями Вищого господарського суду України спільно з суддями місцевих та апеляційних господарських судів, а також за участю науковців та працівників юридичних служб підприємств залізничної галузі обговорено проблемні питання застосування законодавства при розгляді спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею.

Захід відбувся за ініціативи другої судової палати під головуванням заступника секретаря другої судової палати, судді Вищого господарського суду України Данилової Т.Б. Активну участь в організації та проведенні засідання "круглого столу" взяли: кандидат юридичних наук, секретар Пленуму, суддя Вищого господарського суду України Кравчук Геннадій Анатолійович; суддя Вищого господарського суду України Божок Валентина Степанівна; суддя Вищого господарського суду України Бакуліна Світлана Віталіївна; кандидат юридичних наук, суддя Вищого господарського суду України Волковицька Наталія Олександрівна; суддя Київського апеляційного господарського суду Суховий Валерій Григорович; суддя Донецького апеляційного господарського суду Шевкова Тетяна Анатоліївна; суддя Одеського апеляційного господарського суду Журавльов Олег Олександрович; кандидат юридичних наук, суддя господарського суду міста Києва Ломака Вікторія Сергіївна; суддя господарського суду Донецької області Матюхін Володимир Іванович; суддя господарського суду Дніпропетровської області Подобед Ігор Миколайович; кандидат юридичних наук, професор, завідуюча кафедрою транспортного права Київської державної академії водного транспорту імені Гетьмана Конашевича-Сагайдачного Булгакова Ірина Валеріївна.

До участі в обговоренні також було запрошено фахівців залізничної галузі: кандидата юридичних наук, начальника головного юридичного управління ДАЗТ "Укрзалізниця" Ониськова Михайла Миколайовича; заступника начальника головного юридичного управління ДАЗТ "Укрзалізниця" Нечипоренко Ніну Сергіївну; заступника начальника головного комерційного управління ДАЗТ "Укрзалізниця" Кириченко Ганну Іванівну; начальника юридичного управління ДТГО "Південно-Західна залізниця" Клим'юк Олену Сергіївну; провідного інженера актово-претензійного відділу галузевої служби комерційної роботи та маркетингу ДТГО "Південно-Західна залізниця" Лагоду Олену Анатоліївну.

Під час "круглого столу" в форматі дискусії обговорені, зокрема, питання, пов'язані з:

-   використанням електронних залізничних накладних;

-  застосуванням ст. 315 Господарського кодексу України в частині визначення початку перебігу строку позовної давності, зокрема, у випадках коли пред'явленню позову не передує заявлення претензії;

-   вчиненням переуступного напису на залізничній накладній (ст. 133 Статуту залізниць України, ч. 2 п. 2 Правил заявлення та розгляду претензій);

- застосуванням ст. 53 Статуту залізниць України щодо проведення експертизи для визначення обсягу фактичної недостачі, міри псування або пошкодження вантажу у разі порушення умов, визначених п. 30 Правил видачі вантажів;

- відшкодуванням залізницям Управліннями соціального захисту населення компенсації з місцевих бюджетів за пільгові перевезення пасажирів (підвідомчість спорів, можливість стягнення за умови відсутності чи недостатності бюджетних асигнувань).

Зазначені питання викликали жваве обговорення серед учасників "круглого столу" як у теоретичному, так і в практичному аспекті. В ході дискусії було висловлено багато слушних думок та пропозицій. Також обговорено, зокрема, питання наявності кодів у отримувачів вантажу у разі, коли такий отримувач - відокремлений структурний підрозділ, тобто така особа не є самостійною юридичною особою.

Визначено ряд проблемних питань оформлення електронних перевізних документів, в тому числі проставлення електронного цифрового підпису. Фахівцями залізничної галузі зазначено, що система електронного обігу на даний час на стадії моделювання та напрацювання.

Представники "Укрзалізниці" наголосили на тенденції до зменшення кількості справ в судах та значних змінах, які очікуються найближчим часом у правовому регулюванні залізничних перевезень у зв'язку з перетворенням "Укрзалізниці" з державного підприємства на акціонерне товариство закритого типу. Також акцентувалася увага на тому, що фактично на даний час відбувається перехід від "статутного" забезпечення залізничних перевезень на "цивільно-договірний".

Цікаві ідеї були висловлені щодо порядку обрахування строку позовної давності в порядку ст. 315 Господарського кодексу України у разі відсутності претензії. Так, запропоновано три можливі шляхи обрахування строку:

1. 6 місяців (встановлених для подання претензії) плюс 3 місяці (встановлені для розгляду претензії) плюс власне 6-місячний термін позовної давності;

2. 6 місяців (встановлених для подання претензії) плюс власне 6-місячний термін позовної давності;

3. лише 6 місяців позовної давності від дати видачі вантажу.

Також, викликало полеміку питання дотримання визначеного Правилами перевезення вантажів претензійного порядку.

Жваву дискусію учасників "круглого столу" викликало питання диференціації понять "переуступний напис" та "переуступний підпис" в контексті їх застосування на залізничній накладній.

Окрема увага учасників заходу приділялась питанням, що виникають у зв'язку з формування парку "приватних" вагонів, зокрема, тому, чи повинна залізниця і надалі забезпечувати та відповідати за технічний стан таких вагонів та яким чином визначати їх придатність, адже вони є приватною власністю, а в цілому за безпеку руху відповідає залізниця.

Щодо питання відшкодування по "пільговим" перевезенням, то учасники обговорення майже одноголосно прийшли до думки, що такі спори мають розглядатися у господарських судах, а практика щодо порядку їх вирішення має формуватися з урахуванням рішень Європейського Суду України з прав людини стосовно бюджетних коштів. 

Обговорено також інші найактуальніші та найсуперечливіші питання, що існують у судовій практиці щодо спорів, що виникають із перевезення вантажів залізницею.

Учасниками заходу наголошено, що наразі Статут залізниць України не приведено у відповідність до законів, і це викликає значну кількість питань та непорозумінь щодо його застосування. Також виявилось проблемним питання про те, що в ряді випадків норми, прописані в Правилах, суперечать чи значно розширюють визначене в Статуті залізниць України, який, до речі, з 1998 року майже не змінювався. Тому було висловлено думку, що наразі базовим для залізничних правовідносин є визначення самого поняття "спеціальне" законодавство, тобто правила та Статут залізниць або Цивільний і Господарський кодекси України.

Учасники "круглого столу" погодилися з необхідністю докладати спільних зусиль для формування актуального транспортного законодавства.

Зацікавилися роботою "круглого столу" також і представники юридичних видань, зокрема, газет "Закон і Бізнес", "Юридическая практика", "Юридична газета", "Правовий тиждень", "Судебно-юридическая газета", Проекту "ЮрЛіга" та спеціалізованого видання залізничників "Рабочее слово".  

 

Див.фото